Moslimská značka reklamou vyrazila dych – urazila Francúzsko

Holandská módna značka prestrelila. Vstupujúc na francúzsky trh chcela zaujať, vzbudila však kontroverzie a vlnu odporu a rozhorčenia. Na ikonu parížskej metropoly, Eiffelovu vežu, totiž navliekla tradičný moslimský odev hidžáb.


GB News informuje o zlosti, ktorú pocítili Francúzi, keď módna značka Merrachi spustila reklamu s hidžábom – tradičným odevom moslimov – ktorý je  prehodený cez ikonu, Eiffelovu vežu.  Reklama dehonestuje stavbu, Paríž, tamojšiu vládu  a Francúzsko ako také.

Reklama holandskej módnej spoločnosti Merrachi – značky, ktorá sa špecializuje predovšetkým na islamské oblečenie – bola označená za „urážku” ikonickej stavby. Niektorí tvrdia, že značka sa snažila silou mocou zaujať, kontroverznú reklamu označujú za  „agresívnu a škodlivú“.

Vo Francúzsku je pritom hidžáb zakázaný v školách a na verejných úradoch, na verejných priestranstvách je zakázané aj úplné zahalenie tváre, čiže nosenie burky a nikáby.

„Eiffelova veža nosí Merrachi, mashallah! Vyzerá to tak, že sa pridala k umiernenej módnej komunite,“ hovorí reklama na značku, ktorá predáva dámske oblečenie a okrem tričiek či šiat ponúka aj rôzne islamské šatky vrátane hidžábu a abáje.

Reklama na Instagrame je doplnená provokatívnym titulkom: „Francúzska vláda nemôže zniesť pohľad na príchod Merrachi!“

Lisette Polletová, poslankyňa parlamentu zo strany Národné združenie, uviedla, že spoločnosť „urazila Eiffelovu vežu“. „Tým, že ju zahalila do islamského hidžábu, sa nás spoločnosť Merrachi zámerne pokúsila vyprovokovať,“ dodala.

Kritizovala aj samotnú skutočnosť, že značka obliekla historickú pamiatku známu po celom svete do moslimskej šatky.

„Neprijateľné! Eiffelova veža, symbol Francúzska, unesená značkou Merrachi, ktorá ju v provokatívnej reklame zakrýva islamskou šatkou. Ideologický a komerčný trik, ktorý uráža naše republikánske hodnoty a dedičstvo,“ vyjadrila sa. Jej príspevok na X zdieľala aj Marine Le Penová, predsedníčka strany Národné združenie.

Géraldine Woessnerová, redaktorka časopisu Le Point, uviedla, že tento krok pravdepodobne vyvolá hnev širokej verejnosti – a mala pravdu, píše o tom celá Európa. „Ide o to, že hidžáb je skromný a my ostatní skromní nie sme. A to je, myslím si,  naozaj veľmi agresívne a škodlivé,“ povedala.

Niektorí používatelia sociálnych médií však reklamu pochválili, uvádza GB News. Jeden z nich si myslí, že je „geniálna“, že to Eiffelovej veži pristane, a dodal: „Eiffelova veža sa konečne zahalila do skromnosti, ktorú vždy potrebovala.“

Komentujúci sa však pozastavili aj nad sloganom značky, ktorý znel: „Pamätáte si, keď zakázali hidžáb?“

Laurent Neumann z televízneho spravodajského kanála BFM sa k tomu kriticky vyjadril: „Hidžáb je zakázaný len v školách a tvrdenie, že predávajú ‘skromnú módu’ bez náboženského podtónu, je tiež nepravdivé.“

V marci 2004 francúzsky parlament po niekoľkomesačnej diskusii zaviedol zákaz nosenia hidžábu v školách, pričom zakázal všetky „symboly alebo oblečenie, ktoré nápadne demonštrujú náboženskú príslušnosť žiaka“.

V rámci francúzskeho sekularizmu – Laïcité – tak nemôžu štátni zamestnanci, učitelia a žiaci nosiť žiadne zjavné náboženské symboly, ako je aj kresťanský kríž, židovská čiapka kippa (alebo jarmulka), sikhský turban alebo práve moslimská šatka, známa aj ako hidžáb.

Vláda tvrdí, že laïcité „zavádza rovnosť všetkých pred zákonom bez rozdielu náboženstva alebo presvedčenia“.

Odporcovia to však považujú za symbol rastúcej islamizácie po smrtiacich útokoch džihádistov, ktoré sa v nie tak dávnej dobe odohrali v celej krajine, a aj v ďalších štátoch Európy.

Iní sa domnievajú, že ženy by mali mať možnosť praktizovať svoje náboženstvo a nosiť to, čo chcú.

Reklamu si môžete pozrieť TU.