Pozn. autora: Kvôli korektnosti treba uznať, že z akademického hľadiska má Mons. prof. Phdr. Tomáš Halík, Th.D. vyššiu „hodnosť“, než autor tohto článku. Rešpektujem preto Halíkovu nespochybniteľnú odbornosť v oblasti teológie, kde som len večným (hoci dychtivým) študentom. Zároveň si však dovoľujem polemizovať s pánom profesorom vo veciach kultúrno-spoločenských, ako aj vo sfére politickej filozofie. A ako veriaci človek (zamlada niekoľko rokov aj aktívny miništrant) si dovolím vyjadriť sa aj k veciam náboženským – to, či moju teologickú polemiku s profesorom prijmete alebo nie, bude na vašom osobnom uvážení.
Známy online elév Šimon Žďársky si do youtube relácie Rozhovory so Šimonom pozval známeho českého kňaza Tomáša Halíka (viď video nižšie). Ten pred rokom 1989 pôsobil v disente. V súčasnosti je uznávaným až vo Vatikáne, má na svojom konte niekoľko serióznych ocenení, aj čestný doktorát z Oxfordu.
A práve vzhľadom na všetky tieto výnimočné faktory je zvláštne, aký typ životnej filozofie a svetonázoru prezentuje…
Pán Halík hneď na úvod korektne zavrhne atentát na Roberta Fica ako zbabelý čin. Jedným dychom však pridáva, že násilná likvidácia politických oponentov je „ruská metóda,“ jednoducho zlo, aké prichádza z východu – Putin má na rukách krv vojakov, politikov aj novinárov…
Avšak populisti u nás sa vraj snažia pretaviť úzkosť doby na agresivitu voči druhým. Za populistov označuje členov Smeru. A Fico vraj nie je žiadne neviniatko, a len „sklízí, co zasel“. A sme doma…
Nepísal toto aj Vagovič, krátko po atentáte?
Podľa Halíka ďalej Fico a spol. likvidujú právnu kultúru a chcú si „posvietiť“ na nezávislé médiá. Prosto, Slovensko je na tom aktuálne úplne zle, „lebofico“. A „jeho lidé“.
No a obviňovať z atentátu médiá a opozíciu je samozrejme nemiestne.
Pán Halík je teda argumentačne selektívny, zato však politicky jasný…
Možno by dal za vinu SMERu aj to, že pred Pellegriniho domom sa prešlo biele BMW s chlapcom v kukle a s atrapou zbrane, ktorou mieril na budovu budúceho prezidenta.
Pán Halík zašiel tak ďaleko, že sa zastáva Progresívneho Slovenska – kňaz ide, obrazne povedané, objímať ultra-liberálov. Páčia sa mu azda aj ich „hodnoty“? Čo k tomu dodať…
Lebo že oni, progresívci, „nehecujú“. Nie sú vulgárni, to je pravda, ale je tiež pravda, že onálepkovali Roberta Fica ako absolútne spoločenské Zlo. To by nemal pán farár prehliadať, akoby o nič nešlo! Práve naopak – vidíme, kam to doviedlo popleteného Juraja C.
Modlime sa, aby viac takých ľudí medzi nami nechodilo…
Pán Halík sa tiež modlí – za „morálne uzdravenie“ Roberta Fica. Kde zobral tento pán, akokoľvek rešpektovaný vo svojich kruhoch, tú drzosť, aby sa takto vyjadril? Zato, že je uznávaný v radoch katolíckej cirkvi, uveril o sebe, že bohorovne rozdáva karty, kto je morálny a kto nie? Zato, že vie pekne rozprávať a sladko pôsobiť na ľudí, bude určovať spoločenskú správnosť a spravodlivosť?
A vraj: Bezák mohol byť morálna autorita, keby ho slovenská cirkev nebola bývala odstavila.
Ten pán Bezák, ktorý rečnil na protivládnych demonštráciách spolu s hercami, kopal za Korčoka, a teda sa jasne politicky vyhranil?
Potom moderátor prejde na tému kňaza Mariána Kuffu. Ten už ale podľa Halíka nemôže duchovne viesť spoločnosť. Uznáva síce, že sa vzorovo stará o ľudí v núdzi, ale aj to len preto, že je asi „mentálne blízko k bezdomovcom“.
„To je tragická postava,“ hovorí Halík.
Sila.
Vraj farár Kuffa možno ani nečítal knihy liberálov, tak ako to, že ich kritizuje? Ktorých autorov má pán Halík na mysli? Locke, Diderot, Voltaire, Smith… Všetko mená a diela, ktoré patria k všeobecnej inteligencii – a farár Kuffa je vzdelaný človek, žiaden nedouk. Určite veľmi dobre vie, že k základným princípom liberalizmu patrí napríklad hedonizmus, teda užívaj si, akoby si žil dnes naposledy!
Toto „carpe diem“ je ako zlučiteľné s konzervatívnym životným prístupom kresťana, pán Halík?
Keby Kuffa hoci aj neprečítal, povedzme, obidva zväzky Popperovej Otvorenej spoločnosti a jej nepriateľov, to ešte neznamená, že neeviduje masívne prítomné spoločenské trendy, v ktorých žijeme!
Potrebuje azda človek mať magisterský diplom z módneho odboru „gender studies“, aby sa smel meritórne vyjadrovať k tejto problematike? To je nezmysel, veď kňaz má všetko, čo potrebuje vedieť, aby mohol analyzovať svet, v Biblii. Odtiaľ môže v princípe odvádzať všetku múdrosť. No podľa Halíka to nestačí, podľa Halíka si má najprv Kuffa gender asi osobitne naštudovať…
Halík tiež hovorí v súvislosti s Kuffom a konzervatívnym katolicizmom o slovenskom fašizme, a to už sa vám dvíha nielen obočie, to už sa s vami dvíha celý gauč.
Moderátor zručne nahráva hosťovi: Aj v Rusku vidíme, ako si tamojší klérus rozumie s vedením štátu… A Halík sa hneď posmieva Babišovmu volaniu po mieri, lebo Rusko sa vraj na Ukrajine nezastaví…
A tak ďalej, a tak podobne, refrén starej pesničky: Babiš, „falošný“ mier na Ukrajine, Rusko, klérofašisti…
Prosím vás, všimnite si, čo sa tu deje: Liberálne sily v rámci katolíckej cirkvi sa – v snahe vyhovieť novým, prevažne sekulárnym (!) trendom – snažia tlačiť cirkev do určitých pozícií. Čím ďalej, tým viac sa takto vzďaľujú od pôvodného učenia Ježiša Krista. Ustupujú z konzervatívnych pozícií, zastupujúcich konštantné hodnoty Večnosti tomu, čo je prechodné a – bezbožné.
A tu prichádzame k zásadnému výroku Halíka, ktorým kriví celú podstatu viery. Tvrdí totiž – to ešte celkom správne – že ľudia v náboženstve hľadajú v tejto neistej dobe niečo, čo sa nemení, čo je stále, čoho sa možno chytiť vždy a za každých okolností. V tomto svete sa ale všetko „mení na mŕtvoly“, dodáva – dokonca aj „z ideí sa stávajú mŕtvoly“. Preto sme vraj svedkami zmien nielen v spoločnosti, ale aj v cirkvi.
Čo to pán Halík práve povedal? Fakticky toľko, že učenie Ježiša Krista a Písmo má len obmedzenú a nie nadčasovú platnosť! Pretože aj idey sa menia na mŕtvoly…
Pán profesor teológie, pri všetkej úcte k jeho titulom a vedomostiam, tu prezentuje priam heretickú tézu, že je nevyhnutné prispôsobovať cirkev (a jej učenie) k dobovým trendom.
Akoby Biblia, teda slovo Božie, platila len do čias stredoveku!
Tým však Halík úplne popiera podstatu náboženstva. Božie slovo predsa nemá na sebe uvedený dátum spotreby! Náboženstvo je práve tá pevná kotva, nemenná v čase; hlboké korene nesmrteľného stromu; to, čoho sa môžeme vždy chytiť – a aplikovať si na dnešnú dobu.
Prirovnám to k niečomu, čo je síce citlivá téma, ale mnohé nám vysvetlí: islam vychádza apriori z toho, že tradícia (sunna) je dobrá, a každá inovácia (bida) je automaticky podozrivá, a treba si dať na ňu veľký pozor. Moslimovia totiž veria, že Korán je posledné slovo Božie. A to slovo je fixné, nemenné, uzavreté a ukončené – nie je možné k nemu nič pridať ani z neho nič odobrať. Tým by predsa zasiahli do výrokov Stvoriteľa.
Dáva to jasnú logiku – islam je silno tradicionalistické, hlboko konzervatívne náboženstvo. A môžeme tvrdiť, že pravoslávna cirkev (zvlášť tá ruská) je mu relatívne blízko, pretože tiež háji tradície a odmieta prispôsobiť svoje hodnoty západným trendom.
Pretože práve o to tu ide na konci dňa: o súboj tradičných hodnôt (východ) s experimentami z krajín kolektívneho západu, s ideologickým centrom v USA.
Ale čo to stvárajú liberálne sily medzi katolíkmi? Na ktorom brehu vlastne stoja?
Halík volá po „hlbokej reforme“ cirkvi. Prečo? Ako? Na základe čoho? A akým smerom?
Budem hádať: Od žehnania homosexuálnym párom až k ich manželstvám?
Vraj „každý uzavretý systém degeneruje“. Lenže Božie slovo JE uzavretý systém – a je to systém dokonalý, ak teda človek verí. A napríklad práve o homosexuálnych stykoch hovorí jasne (napr. otvorte Bibliu (alebo vygooglite) na knihe Levitikus 18:22 alebo pozrite 1. list Timotejovi 1:10). Relevantné názory na súčasné problémy modernej doby možno odvodiť zo základných princípov, prítomných v knihe kníh.
Ak už sa teda má cirkev zmeniť, potom smerom „dozadu“, k svojim koreňom, až k Ježišovi a jeho apoštolom. Halík akoby s touto možnosťou vôbec nepočítal…
Alebo mu len zle rozumiem – koniec koncov, odborník je tu on…
Na záver len toľko, že je mi ľúto, že pán farár nenosí farársky golierik. Aj náš vzhľad totiž reprezentuje idey a hodnoty, ktoré zastupujeme.
Čo potom reprezentuje odmietnutie golierika?
Marián Kluvanec